Saturday, October 3, 2009

minta maaf


Dalam melewati perjalanan hidup ini, kita sering berusaha untk menjadi orang yang baik-baik dan mengikuti sunah hidup yang telah ditetapkan oleh agama kita. Namun begitu dalam sedar atau tidak kita tergelincir juga melakukan ksesilapan dan kesalahan.

Kata orang alim, bila kita melakukan dosa dengan Allah, Allah yang bersifat Maha Pengasih dan Maha Pengampun akan melimpahkan rahmat keampunan kepada kita. Tapi bila kita membuat kesalahan dan kesilapan sesama manusia dan makhlukNya, hendaknya kita meminat maaf dan ampun daripada mereka.

Bab-bab minta maaf dengan manusia ini yang payahnya. Perasaan malu sudah pasti menebal dalam diri kita. Dahlah tu, silap-silap hari bulan mereka hendak tahu juga apa yang telah kita lakukan kepada mereka. Makin menambah sukarnya kita hendak meminta maaf dan ampun! Ada juga yang ambil jalan mudah, minta maaf dan ampun pada hari raya aje. Boleh ke buat lagu tu...

Apa pun kita kena juga minta maaf dan ampun bila buat salah dan silap sesama kita. Biarlah kita malu di atas dunia ini. Jangan kita seksa di akhirat nanti. Sebaiknya marilah kita kurangkan membuat salah dan menyakitkan hati sesama kita. Jaga lidah kita, mata kita, telinga kita dan anggota kita yang lainnya supaya semua tidak melukakan hati-hati manusia yang berada di sekeliling kita. Berdoalah kepada Allah moga kita sentiasa berada di bawah rahmatNya.

p/s: maafkan aku di atas segalanya


0 comments:

Related Posts with Thumbnails