Saturday, October 10, 2009

pemaaf itu apa...



Pernahkah kita memaafkan orang lain? Bagaimanakah perasaan kita waktu itu? Lega! Pasrah! atau tiada apa-apa! Kosong..!!! Atau kata-kata maaf kita itu hanya ucapaan di bibir sahaja. Di hati hanya tuhan yang tahu...

Apakah sebenarnya kita memang seorang yang payah untuk memberi maaf kepada orang lain. Jesturu kita mengambil langkah berhati-hati supaya kita tidak melukakan hati orang lain. Sebagaimana kita mempunyai harapan supaya orang lain jua turut mengambil langkah yang serupa untuk tidak melukakan hati kita. Di sini silapnya kita. Orang lain tidak sama dengan kita seperti kata ahli pujangga, "rambut sama hitam, tapi hati lain-lain." Bila ada orang sekeliling kita melukakan perasaan dan hati kita, maka kita akan ingat sampai bila-bila. Dalam hati kita mengerutu, memendam rasa amarah dan benci.

Sebagai umat Islam dan menjadikan Nabi Muhammad S.A.W sebagai ikutan hendaklah kiranya kita mencontohi, meniru dan menauladani pekerti nabi junjungan kita atau paling-paling sedikit pun hendaklah seperti mana kata usul Fiqih:

"Kalau tak dapat semua, sedikitpun jadilah serta memadai"

Menjadi seorang yang pemaaf dan tidak berdendam bukanlah perkara yang mudah seperti yang ditutMurkan. Memaafkan orang mudah.... tapi benar-benarkah kita memaafkan seikhlas-ikhlasnya. Atau sekadar untuk menjaga hati orang di sekeliling kita. Maka dalam kesempatan ini marilah sama-sama kita mendidik, membimbing hati kita untuk beransur-ansur memaafkan kesalahan orang lain. InsyaAllah suatu hari nanti, kita akan menjadi tenang dan pergi mengadapNya dengan perasaan redha dan diredhai..

0 comments:

Related Posts with Thumbnails