Tuesday, October 20, 2009

JUs Noni



Telah masuk hari ke 3 aku tidak sihat. Selsema + batuk. Mungkin kesan sampingan jus mengkudu NONI yang aku beli daripada seorang rakan sekerja. Terkadang malas rasanya untuk aku teruskan pemakanan ini, tapi bila baca iklan NONI mengkudu ini yang mengandungi banyak kelebihan dan kebaikannya, terpaksalah aku habiskan jus ini.

Mungkin inilah pengaruh hendak menjaga kesihatan supaya bentuk badan kekal cantik sepanjang zaman. Sebenarnya junjungan Rasulullah S.A. W telahpun memberi panduan kepada kita cara-cara untuk kekal cantik. Tak payah pun cara dan kaedahnya. Sesiapapun mampu dan boleh laksanakannya. Antaranya:-

1) Ketahui penyakit itu datangnya dari perut.

So, kita jangan jadi orang yang terlalu pelahap. Kuat makan. Makan hanya perlu aje. Kata Saidina Abu Bakar, makan sebelum lapar, berhenti sebelum kenyang. Maknanya; kita makan hanya untuk keperluaan jasad sahaja. Jika kita mempunyai semangat yang kuat, apa kata kita banyakkan amalan berpuasa sunat. Barulah kesihatan kita akan sihat sokmo.

2) Sentiasa berwuduk

Orang yang mempunyai wajah yang bersih, mulus, cantik, ayu, menawan tentunya ada petua kesihatan yang hebat-hebat. Ada yang sanggup berbelanja beribu-ribu ringgit untuk membeli alat kosmetik yang berjenama seperti avon, revlon, maybeline atau apa aje yang berada di pasaran. Tapi kita seakan lupa pada ajaran kita, yang wajah yang suci itu datangnya dari tanda-tanda ketakwaan yang bermula dengan mengambil wuduk. Perbanyakkan amalan zikir dan membuat ibadat. InsyaAllah lama- kelamaan, wajah kita akan cantik dipandang orang.

3) Jauhi dari melakukan dosa

Kata orang alim-alim, satu dosa yang kita lakukan itu menggelapkan hati kita yang putih. Bintitk-bintik hitam ini seterusnya menghilangkan keceriaan wajah dan menimbulkan kerisauan dalaman yang akhirnya dipamerkan di wajah kita. Gelap. Hilang cahaya nur keimanan.

3 tips di atas, sekiranya diamalkan betul-betul; InsyaAllah penyakit yang kronik-kronik itu payah sikit untuk datang menjenguk kita. InsyaAllah...


0 comments:

Related Posts with Thumbnails