Thursday, October 15, 2009

apa kata nenek

Di corong radio dalam keretaku terdengar lagu 'camelia' nyanyian Irwansyah, penyanyi dari Indonesia. Melodinya boleh tahan untuk didengar tapi senikata lagu tersebut yang tak best buat kita yang beragama Islam. Lirik lagu yang menceritakan kisah tentang percintaan yang orang muda-muda masa kini. Kisah seorang gadis yang bernama Camelia telah menjadi perempuan simpanan.

Begitulah lumrah kehidupan hari ini, percintaan yang tidak mengikut adat-adat ketimuran dan yang penting mengikut lunas-lunas agama kita.

Macam yang telah dinyanyikan oleh penyanyi Dato' S.M. Salim 'cinta orang dulu'; bila berjumpa mata tertunduk malu.' Orang sekarang di bangku sekolah dah pegang-pegang. Tak class gitu kalau setakat bercakap dan pandang-pandang. Mula-mula pegang-pegang, lepas tu, tangan mula merayap dan minta 'ringan-ringan'. Kemudian bila dah nikmat mulalah memasang yang 'angan-angan'. Hilang segala pegangan dan tunjuk ajar ibu bapa tentang dosa pahala. Sia-sia ajaran guru di sekolah.

Kesannya, tak payah cakaplah. Semua orang tahu. Jesturu rasanya eloklah kita kembali semula kepada ajaran agama Islam yang cukup cantik mendidik, membimbing dan mengajar cara-cara yang diredhai oleh Allah berkaitan dengan percintaan ini.

Nenek aku juga pernah berpesan yang lelaki dan perempuan ini tidak boleh berkawan baik. Cukuplah kata nenek aku kita hanya berkawan di dalam kelas, di tempat kerja dan yang penting jangan masuk dalam bab-bab 'feeling' ni.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails