Saturday, September 26, 2009

Jalan raya 'Jeng"

berhati-hati di jalan raya

Cuti raya dah berakhir. Jalan raya sekali lagi 'Jeng'. Pertama ketika waktu raya dan sekarang ketika pulang tempat masing-masing selepas habis cuti raya. Begitulah setiap tahun, fenomena yang sama berlaku. Kesesakan jalan raya!!! Kata-kata orang ini; jalan raya 'jeng' kerana rakyat Malaysia kaya raya. Rakyatnya dari gaji ciput sehingga gaji besar mampu untuk membeli kenderaan terutama kereta. Maklumlah bank-bank kewangan menyediakan hingga 10 tahun pinjaman kenderaan.

Lagi satu, jalan raya 'jeng' kerana sikap pemandu kenderaan yang mementingkan diri sendiri. Masing-masing ingin berlumba dan hendak cepat sampai ke destinasi masing-masing tanpa mempedulikan peraturan jalan raya yang telah ditetapkan.

Hari ini di dada akhbar ( sinar harian ) memaparkan hampir 210 kematian akibat kemalangan jalan raya. Kita duk sibuk dan takut dengan ancaman H1N1, tiba-tiba kematian 'percuma' berlaku dalam sekelip mata sahaja. Apa yang menyedihkan apabila kematian kemalangan jalan raya itu disebabkan oleh sikap segelintir samseng-samseng jalan raya. Kita dah molek-molek dan berhati-hati membawa kenderaan, orang lain pulak yang gila-gila bawa kereta dan motor.

Berada di persimpangan lampu isyarat pun kena hati-hati. Lampu hijau belum tentu boleh jalan, terpaksa jugak tengok kiri kanan bagi memastikan tiada kenderaan yang melanggar lampu merah. Terkadang tu, sistem lampu isyarat juga mengelirukan. Hai... bahayanya berada di jalan raya.

Berdoalah setiap kali berada di dalam kenderaan kerana kemalangan bila-bila masa menjenguh kita.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails