Thursday, September 10, 2009

10 Terakhir Ramadhan

Tinggal 9 hari lagi kita berpuasa. Ini bermakna tak lama lagi kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Bestnya...! Tapi dalam sedar tak sedar, kita sebenarnya berada dalam kerugian kerana berakhirnya bulan ramadhan. Mana ada bulan yang di dalamnya ada solat tarawih, bersahur dan malam Lailatul Qadar. Semua itu ada dalam bulan ramadhan.

Kita digalakkan membuat amal dengan lebih hebat lagi di penghujung bulan ramadhan. Ini buat mereka yang benar-benar yang hendakkan berjumpa dengan malam Lailatul Qadar. Tapi lain benarlah dengan yang berlaku dalam masyarakat kita; bila time-time akhir ramadhan ini, kita duk sibuk mengemas rumah, membuat kuih muih dan yang paling hebat kita rajin bebenor menjelajah ke pusat-pusat membeli belah. Maklumlah jualan mega raya!!

Dan yang kelakarnya, siap beli bunga api dan mercun buat adik-adik dan anak-anak kita. Bukan apa,.. buat menyambut 'pembebasan' syaitan dari rantai Allah. Syaitan memang gemar dan suka dengar bunyi-bunyi mercun ni.

Jesturu, aku rasa sudah sampai masanya kita ubah paradigma kita dalam menyambut Hari Raya Aidilfitri ini. Tinggalkan perbuatan yang sia-sia seperti bermain bunga api dan mercun itu. Buat habis ke pitis aje. Lagi satu boleh membahayakan diri!!! Marilah kita pakat sama-sama meneruskan tradisi yang kita amalkan sepanjang bulan ramadhan seperti kurangkan bercakap perkara yang tak berfaedah; mengumpat, kata mengata, adu dumba dan sebagainya. Disiplin diri yang kita bentuk di dalam bulan ramadhan seperti solat berjemaah, membaca Al-Quran, berzikir dan perkara-perkara baik. sedekah..kita teruskan sepanjang bulan syawal dan kehidupan kita seterusnya.

Moga Allah tidak putarbelitkan hati kita. SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI.



0 comments:

Related Posts with Thumbnails