Monday, August 31, 2009

1 Malaysia


Merdeka! Merdeka ! Merdeka!

Beryukur kepada Allah kerana aku sempat lagi menyambut Hari Kemerdekaan kali ke 52 dalam suasana aman,makmur dan tiada rusuhan. Syukur amat..! Dengan tema SATU MALAYSIA diharapkan moga negara kita terus maju ke hadapan. Dan yang paling penting negara kita sentiasa aman.

Bercakap tentang kemerdekaan... macam biasalah persoalan yang sering dibicarakan, apakah erti kemerdekaan sebenarnya dalam diri setiap individu. Kemerdekaan bagi seorang pemiutang ialah bila berjaya melangsirkan hutangnya. Kemerdekaan bagi seorang pelajar pula ialah bila tamat aje peperiksaan penting dalam hidupnya. Dan banyak lagi maksud dan pengertian kemerdekaan buat orang lain.

Apa pun takrifannya ia membawa kepada kebebasan daripada terikat dan terpenjara oleh sesuatu yang membuat kita tertekan kerananya. Misalnya kemerdekaan negara kita, yang sudah bebas dari penjajah yang menjajah negara kita.

Biar apa pun kata orang, tentang masih ramai remaja kita yang tidak memahami erti kemerdekan sebenar, namun kita patut bersyukur kerana anak-anak kita, adik-adik kita berada dalam suasana aman, makmur. Suasana ini akan memudahkan mereka berusaha untuk memajukan diri mereka seterusnya dapat mengisi kekosongan kemerdekaan. Perlu diingat bukan suatu perkara mudah untuk mengekalkan keamanan seperti yang kita kecapi sekarang. Segalanya ia bermula dari diri kita sendiri...SELAMAT MERDEKA NEGARAKU!!

0 comments:

Related Posts with Thumbnails