Friday, August 7, 2009

orang dedalu


pokok dedalu di atas pokok keluduk

Kenalkah anda pada pokok dedalu? Tentu kenalkan!! Biasanya kita jumpa pokok dedalu ini bila kita menziarahi kebun atau dusun. Atau paling komang pun bila kita biasa panjat pokok jambu atau rambutan di tepi rumah kita. Dedalu ini meneruskan survival hidupnya dengan menumpang pokok-pokok lain. Dahlah menumpang, dia ambil pula makanan dan zat pokok yang ditumpangnnya. Parasif betul..! Akhirnya pokok yang ditumpang itu layu dan kemudian k.o. Tapi dedalu ini lupa diri, bila tuan yang ditumpang k.o dia pun kemudiannya akan k.o jugak.


Bagaimana ya... kalu manusia pun mempunyai sifat dan ciri-ciri pokok dedalu ni. Tentu haru biru jadinya. Orang dedalu ini, bila berada di depan kita akan bersifat manis muka, pandai muji, atau kata kasar sikit kaki bodek le. Tujuannya satu sahaja; untuk dapat habuan !!! Yang kita bimbangi ialah bila di belakang kita. Tentu orang-orang dedalu ini akan memuji dan bermanis muka dengan orang lain. Kalau setakat tu aje tak apa, ini siap kutuk-kutuk kita dan keji kita pulak. Hampeh sungguh... !!

So, kita kena berhai-hati bila berdepan dengan orang-orang pokok dedalu nie. Takut-takut kita pulak yang akan berjangkit penyakit dedalu. Banyak-banyak berdoa semoga kita dijauhi penyakit yang dikeji olah Allah.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails