Wednesday, August 26, 2009

Baza Ramadhan

Hari ini aku cuba jenguk-jenguk ke baza ramadhan Cabang Tiga. Ya, Allah ramainya orang! Dan kaya-kaya mereka ya. Di kiri kanan jari mereka penuh bersangkut dengan bungkusan plastik yang berisi makanan. Banyaknya mereka beli. Dalam hatiku berbisik,"habiskah makanan tersebut, bila berbuka nanti." Itulah budaya orang melayu bila tiba waktu berpuasa ni. Apa kata orang tua...gelap mata. Tengok tu, berkenan, lihat ni berkenan. Boleh dikatakan apa yang dilihat pasti dibeli. Dahsyat..!!

Walaupun negara kita sekarang ni dilanda musibah H1N1 dan kerajaan menasihati rakyatnya untuk memakai topeng, tapi masih ramai yang aku tengok di baza ramadhan tu yang tidak mengendahkannya. Malah aku pulak ditengok semacam bila bertopeng. Memang perangai masyarakat kita lagu tu, bila tak kena pada diri sendiri, keluarga terdekat. Mereka akan buat tak tahu aje apa yang disarankan oleh kerajaan. Geramnya....!!!

Aku tak jadi beli makanan kat baza ramadhan tu, bila aku lihat tahap kebersihannya hanya di tahap memuaskan. Aku balik tangan kosong dan bersama isteri masak kat dapur. Lagi selamat rasanya.

0 comments:

Related Posts with Thumbnails